joi, 6 octombrie 2016
SINDICATUL CADRELOR MILITARE DISPONIBILIZATE (SCMD): Catre,CAMERA DEPUTATILORDomnului Presedinte Florin...
SINDICATUL CADRELOR MILITARE DISPONIBILIZATE (SCMD): Catre,CAMERA DEPUTATILORDomnului Presedinte Florin...: Catre, CAMERA DEPUTATILOR Domnului Presedinte Florin IORDACHE Domnule Presedinte, Va informam prin prezenta ca modul de...
joi, 28 aprilie 2016
sâmbătă, 13 februarie 2016
Declaraţie comună a papei Francisc
şi a patriarhului Chiril de Moscova şi al întregii Rusii
şi a patriarhului Chiril de Moscova şi al întregii Rusii
"Harul Domnului nostru Isus Cristos şi iubirea lui Dumnezeu
şi împărtăşirea Duhului Sfânt să fie cu voi toţi" (2Cor 13,13).
1. Prin voinţa lui Dumnezeu Tatăl de la care vine tot darul, în
numele Domnului nostru Isus Cristos şi cu ajutorul Duhului Sfânt Mângâietorul,
noi, papa Francisc şi Chiril, patriarh de Moscova şi al întregii Rusii, ne-am
întâlnit astăzi la Havana. Îi aducem mulţumire lui Dumnezeu, glorificat în
Treime, pentru această întâlnire, prima în istorie.
Cu bucurie ne-am întâlnit ca fraţi în credinţa creştină care se
întâlnesc pentru "a vorbi cu glas tare" (2In 12), de la inimă la inimă,
şi a discuta despre raporturile reciproce dintre Biserici, despre problemele
esenţiale ale credincioşilor noştri şi despre perspectivele de dezvoltare a
civilizaţiei umane.
2. Întâlnirea noastră fraternă a avut loc în Cuba, la răscrucea
dintre nord şi sud, dintre est şi vest. Din această insulă, simbol al
speranţelor "Noii Lumi" şi al evenimentelor dramatice din istoria secolului al
XX-lea, adresăm cuvântul nostru tuturor popoarelor din America Latină şi din
celelalte continente.
Ne bucurăm că credinţa creştină creşte aici în mod dinamic.
Puternicul potenţial religios al Americii Latine, tradiţia sa creştină seculară,
realizată în experienţa personală a milioane de persoane, sunt garanţia unui
mare viitor pentru această regiune.
3. Întâlnindu-ne departe de vechile certuri din "Vechea Lume",
simţim cu forţă deosebită necesitatea unei munci comune între catolici şi
ortodocşi, chemaţi, cu dulceaţă şi respect, ca să dăm cont lumii despre
speranţa care este în noi (cf. 1Pt 3,15).
4. Îi aducem mulţumire lui Dumnezeu pentru darurile primite de
la venirea în lume a Fiului său unic. Împărtăşim tradiţia spirituală comună din
primul mileniu al creştinismului. Martorii acestei tradiţii sunt Preasfânta
Născătoare de Dumnezeu, Fecioara Maria, şi sfinţii pe care-i venerăm. Între ei
sunt nenumăraţi martiri care au mărturisit fidelitatea lor faţă de Cristos şi au
devenit "sămânţă de creştini".
5. În pofida acestei tradiţii comune din primele zece secole,
catolicii şi ortodocşii, de aproape o mie de ani, sunt privaţi de comuniune în
Euharistie. Suntem divizaţi de răni cauzate de conflicte dintr-un trecut
îndepărtat sau recent, de divergenţe, moştenite de la înaintaşii noştri, în
înţelegerea şi explicarea credinţei noastre în Dumnezeu, unul în trei persoane -
Tată, Fiu şi Duh Sfânt. Deplângem pierderea unităţii, consecinţă a slăbiciunii
umane şi a păcatului, petrecută în pofida rugăciunii sacerdotale a lui Cristos
Mântuitorul: "Ca toţi să fie una, după cum tu, Tată, eşti în mine şi eu în tine,
ca şi ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis"
(In 17,21).
6. Conştienţi de persistenţa a numeroase obstacole, ne dorim ca
întâlnirea noastră să poată contribui la restabilirea acestei unităţi voite de
Dumnezeu, pentru care Cristos s-a rugat. Fie ca întâlnirea noastră să-i inspire
pe creştinii din toată lumea ca să-l roage pe Domnul cu fervoare reînnoită
pentru unitatea deplină a tuturor discipolilor săi. Într-o lume care aşteaptă de
la noi nu numai cuvinte, ci gesturi concrete, fie ca această întâlnire să fie un
semn de speranţă pentru toţi oamenii de bunăvoinţă!
7. În determinarea noastră de a face tot ceea ce este necesar
pentru a depăşi divergenţele istorice pe care le-am moştenit, vrem să unim
eforturile noastre pentru a mărturisi Evanghelia lui Cristos şi patrimoniul
comun al Bisericii din primul mileniu, răspunzând împreună la provocările din
lumea contemporană. Ortodocşii şi catolicii trebuie să înveţe să dea o mărturie
unanimă adevărului în locuri în care acest lucru este posibil şi necesar.
Civilizaţia umană a intrat într-o perioadă de schimbare epocală. Conştiinţa
noastră creştină şi responsabilitatea noastră pastorală nu ne autorizează să
rămânem inerţi în faţa provocărilor care cer un răspuns comun.
8. Privirea noastră se îndreaptă în primul rând spre regiunile
din lume unde creştinii sunt victime ale persecuţiei. În multe ţări din Orientul
Mijlociu şi din Africa de Nord surorile şi fraţii noştri în Cristos sunt
exterminaţi prin familii, sate şi oraşe întregi. Bisericile lor sunt devastate
şi prădate în mod barbar, obiectele lor sacre sunt profanate, monumentele lor
sunt distruse. În Siria, în Irak şi în alte ţări din Orientul Mijlociu,
constatăm cu durere exodul masiv al creştinilor din ţara din care a început să
se răspândească credinţa noastră şi unde ei au trăit, încă din timpurile
apostolilor, împreună cu alte comunităţi religioase.
9. Cerem comunităţii internaţionale să acţioneze urgent pentru
a preveni expulzarea ulterioară a creştinilor din Orientul Mijlociu. Ridicând
glasul în apărarea creştinilor persecutaţi, dorim să exprimăm compasiunea
noastră pentru suferinţele îndurate de credincioşii din alte tradiţii religioase
deveniţi şi ei victime ale războiului civil, ale haosului şi ale violenţei
teroriste.
10. În Siria şi în Irak violenţa a provocat deja mii de
victime, lăsând milioane de persoane fără adăpost şi fără resurse. Îndemnăm
comunitatea internaţională să se unească pentru a pune capăt violenţei şi
terorismului şi, în acelaşi timp, să contribuie prin dialog la o restabilire
rapidă a păcii civile. Este esenţial de a asigura un ajutor umanitar pe scară
largă populaţiilor martirizate şi atâtor refugiaţi din ţările învecinate.
Cerem tuturor celor care pot influenţa asupra destinului
persoanelor răpite, între care mitropoliţii de Alep, Paul şi Ioan Ibrahim,
sechestraţi în luna aprilie 2013, să facă tot ceea ce este necesar pentru
eliberarea lor rapidă.
11. Înălţăm rugăciunile noastre către Cristos, Mântuitorul
lumii, pentru restabilirea păcii în Orientul Mijlociu care este "rodul
dreptăţii" (cf. Is 32,17), pentru ca să se întărească convieţuirea
fraternă între diferitele populaţii, Biserici şi religii care sunt prezente
acolo, pentru întoarcerea refugiaţilor în casele lor, vindecarea răniţilor şi
odihna sufletului nevinovaţilor ucişi. Ne adresăm, cu un apel fervent, tuturor
părţilor care pot să fie implicate în conflicte pentru ca să arate bunăvoinţă şi
să se aşeze la masa tratativelor. În acelaşi timp, este necesar că întreaga
comunitate internaţională să facă orice efort posibil pentru a pune capăt
terorismului cu ajutorul acţiunilor comune, unite şi coordonate. Facem apel la
toate ţările implicate în lupta împotriva terorismului pentru ca să acţioneze în
manieră responsabilă şi prudentă. Îndemnăm pe toţi creştinii şi pe toţi cei care
cred în Dumnezeu să se roage cu fervoare Creatorului lumii plin de grijă pentru
ca să protejeze creaţia sa de distrugere şi să nu permită un nou război mondial.
Pentru ca pacea să fie durabilă şi credibilă, sunt necesare eforturi specifice
menite să redescopere valorile comune care ne unesc, întemeiate pe Evanghelia
Domnului nostru Isus Cristos.
12. Ne închinăm în faţa martiriului celor care, cu preţul
propriei vieţi, mărturisesc adevărul Evangheliei, preferând moartea în locul
apostaziei de Cristos. Credem că aceşti martiri din timpul nostru, apartenenţi
la diferite Biserici, dar uniţi de o suferinţă comună, sunt o garanţie a
unităţii creştinilor. Vouă, care suferiţi pentru Cristos, se adresează cuvântul
apostolului: "Iubiţilor... întrucât participaţi la suferinţele lui Cristos,
bucuraţi-vă, ca să puteţi tresaltă de bucurie şi la arătarea gloriei lui"
(1Pt 4,12-13).
13. În această epocă neliniştitoare, dialogul interreligios
este indispensabil. Diferenţele în înţelegerea adevărurilor religioase nu
trebuie să împiedice persoanele de credinţe diferite să trăiască în pace şi în
armonie. În circumstanţele actuale, liderii religioşi au responsabilitatea
deosebită de a-i educa pe credincioşii lor într-un spirit respectuos faţă de
convingerile celor care aparţin altor tradiţii religioase. Sunt absolut
inacceptabile tentativele de a justifica acţiuni criminale cu sloganuri
religioase. Nicio crimă nu poate fi comisă în numele lui Dumnezeu, "căci
Dumnezeu nu este un Dumnezeu al dezordinii, ci al păcii" (1Cor 14,33).
14. Afirmând înalta valoare a libertăţii religioase, îi aducem
mulţumire lui Dumnezeu pentru reînnoirea fără precedent a credinţei creştine
care se petrece acum în Rusia şi în multe ţări din Europa de est, unde
regimurile atee au dominat timp de decenii. Astăzi lanţurile ateismului militant
sunt rupte şi în atâtea locuri creştinii pot să-şi mărturisească liber credinţa
lor. Într-un sfert de secol au fost construite zeci de mii de noi biserici şi au
fost deschise sute de mănăstiri şi şcoli teologice. Comunităţile creştine duc
înainte o importantă activitate caritativă şi socială, furnizând o asistenţă
diversificată celor nevoiaşi. Ortodocşii şi catolicii adesea lucrează umăr la
umăr. Ei atestă existenţa fundamentelor spirituale comune ale convieţuirii
umane, mărturisind valorile Evangheliei.
15. În acelaşi timp, suntem preocupaţi datorită situaţiei în
atâtea ţări în care creştinii se ciocnesc tot mai frecvent cu o restricţie a
libertăţii religioase, a dreptului de a mărturisi propriile convingere şi
posibilitatea de a trăi conform lor. Îndeosebi, constatăm că transformarea din
unele ţări în societăţi secularizate, străine de orice referinţă la Dumnezeu şi
la adevărul său, constituie o gravă ameninţare pentru libertatea religioasă.
Este pentru noi izvor de nelinişte actuala limitare a drepturilor creştinilor,
dacă nu chiar discriminarea lor, când unele forţe politice, conduse de ideologia
unui secularism de atâtea ori destul de agresiv, încearcă să-i împingă la
marginile vieţii publice.
16. Procesul de integrare europeană, început după secole de
conflicte sângeroase, a fost primit de mulţi cu speranţă, ca o garanţie de pace
şi de siguranţă. Totuşi, invităm să se rămână vigilenţi împotriva unei integrări
care n-ar respecta identităţile religioase. Deşi rămânând deschişi la
contribuţia altor religii adusă civilizaţiei noastre, suntem convinşi că Europa
trebuie să rămână fidelă faţă de rădăcinile sale creştine. Cerem creştinilor din
Europa de est şi de vest să se unească pentru a-l mărturisi împreună pe Cristos
şi Evanghelia, în aşa fel încât Europa să păstreze sufletul său format de două
mii de ani de tradiţie creştină.
17. Privirea noastră se îndreaptă spre persoanele care se află
în situaţii de mare dificultate, care trăiesc în condiţii de extremă necesitate
şi de sărăcie în timp ce cresc bogăţiile materiale ale umanităţii. Nu putem
rămâne indiferenţi la soarta milioanelor de migranţi şi de refugiaţi care bat la
poarta ţărilor bogate. Consumul neînfrânat, cum se vede în unele ţări mai
dezvoltate, epuizează treptat resursele planetei noastre. Inegalitatea crescândă
în distribuirea bunurilor pământeşti măreşte sentimentul de nedreptate faţă de
sistemul de relaţii internaţionale care s-a stabilit.
18. Bisericile creştine sunt chemate să apere exigenţele
dreptăţii, respectul faţă de tradiţiile popoarelor şi o autentică solidaritate
cu toţi cei care suferă. Noi, creştinii, nu trebuie să uităm că "Dumnezeu a ales
cele nebune ale lumii ca să-i facă de ruşine pe cei înţelepţi. Dumnezeu a ales
cele slabe ale lumii, ca să le facă de ruşine pe cele puternice. Dumnezeu a ales
cele de jos ale lumii şi dispreţuite, ba chiar cele ce nu sunt, ca să le
distrugă pe cele ce sunt, aşa încât nimeni să nu se poată mândri înaintea lui
Dumnezeu" (1Cor 1,27-29).
19. Familia este centrul natural al vieţii umane şi al
societăţii. Suntem preocupaţi de criza familiei în multe ţări. Ortodocşii şi
catolicii împărtăşesc aceeaşi concepţie despre familie şi sunt chemaţi să
mărturisească faptul că ea este un drum de sfinţenie, care mărturiseşte
fidelitatea soţilor în relaţiile lor reciproce, deschiderea lor la procrearea şi
la educarea copiilor, solidaritatea între generaţii şi respectul faţă de cei mai
slabi.
20. Familia se întemeiază pe căsătorie, act liber şi fidel de
iubire al unui bărbat şi al unei femei. Iubirea este cea care sigilează unirea
lor şi îi învaţă să se primească reciproc ca dar. Căsătoria este o şcoală de
iubire şi de fidelitate. Regretăm că alte forme de convieţuire sunt puse de acum
la acelaşi nivel cu această unire, în timp ce conceptul de paternitate şi de
maternitate ca vocaţie specială a bărbatului şi a femeii în căsătorie, sfinţită
de tradiţia biblică, este eliminată din conştiinţa publică.
21. Cerem tuturor să respecte dreptul inalienabil la viaţă.
Milioane de copii sunt privaţi de însăşi posibilitatea de a se naşte în lume.
Glasul sângelui copiilor nenăscuţi strigă către Dumnezeu (cf.
Gen 4,10).
Dezvoltarea aşa-numitei eutanasii face în aşa fel încât
persoanele bătrâne şi bolnavii să înceapă să se simtă o povară excesivă pentru
familiile lor şi pentru societate în general. Suntem preocupaţi şi de
dezvoltarea tehnicilor de procreare asistată medical, pentru că manipularea
vieţii umane este un atac la adresa fundamentelor existenţei omului, crea după
chipul lui Dumnezeu. Considerăm că este de datoria noastră să amintim
imutabilitatea principiilor morale creştine, bazate pe respectarea demnităţii
omului chemat la viaţă, după planul Creatorului.
22. Astăzi, dorim să ne adresăm în mod deosebit tinerilor
creştini. Voi, tinerilor, aveţi ca misiune să nu ascundeţi talantul sub
pământ (cf. Mt 25,25), ci să folosiţi toate capacităţile pe care
Dumnezeu vi le-a dat pentru a confirma în lume adevărurile lui Cristos, pentru a
întrupa în viaţa voastră poruncile evanghelice ale iubirii faţă de Dumnezeu şi
faţă de aproapele. Nu vă fie frică să mergeţi împotriva curentului, apărând
adevărul lui Dumnezeu, la care norme seculare de astăzi sunt departe de a se
conforma mereu.
23. Dumnezeu vă iubeşte şi aşteaptă de la fiecare dintre voi ca
să fiţi discipolii şi apostolii săi. Fiţi lumina lumii pentru ca aceia
care vă înconjoară, văzând faptele voastre bune, să dea glorie Tatălui vostru
care este în ceruri (cf. Mt 5,14.16). Educaţi-i pe copiii voştri în
credinţa creştină, transmiteţi-le perla preţioasă a credinţei (cf.
Mt 13,46) pe care aţi primit-o de la părinţii şi înaintaşii voştri.
Amintiţi-vă că "aţi fost cumpăraţi cu un preţ mare" (1Cor 6,20), cu
preţul morţii pe cruce a Omului-Dumnezeu Isus Cristos.
24. Ortodocşii şi catolicii sunt uniţi nu numai de tradiţia
comună a Bisericii din primul mileniu, ci şi de misiunea de a predica Evanghelia
lui Cristos în lumea de astăzi. Această misiune comportă respectul reciproc faţă
de membrii comunităţilor creştine şi exclude orice formă de prozelitism. Nu
suntem concurenţi, ci fraţi şi de acest concept trebuie să fie călăuzite toate
acţiunile noastre reciproce şi faţă de lumea externă. Îi îndemnăm pe catolicii
şi pe ortodocşii din toate ţările să înveţe să trăiască împreună în pace şi în
iubire şi să aibă "aceleaşi sentimente unii faţă de alţii" (Rom 15,5).
Deci nu se poate accepta folosirea de mijloace necinstite pentru a-i incita pe
credincioşi să treacă de la o Biserică la alta, negând libertatea lor religioase
sau tradiţiile lor. Suntem chemaţi să punem în practică preceptul apostolului
Paul: "făcându-mi astfel o cinste din a predica evanghelia mai ales acolo unde
nu fusese vestit numele lui Cristos, ca să nu clădesc pe temelia altuia"
(Rom 15,20).
25. Sperăm ca întâlnirea noastră să poată contribui şi la
reconciliere, acolo unde există tensiuni între greco-catolici şi ortodocşi.
Astăzi este clar că metoda "uniatismului" din trecut, înţeles ca unire a unei
comunităţi cu alta, dezlipind-o de Biserica sa, nu este un mod care permite să
se restabilească unitatea. Totuşi, comunităţile ecleziale apărute în aceste
circumstanţe istorice au dreptul să existe şi să întreprindă tot ceea ce este
necesar pentru a satisface exigenţele spirituale ale credincioşilor lor, căutând
în acelaşi timp să trăiască în pace cu vecinii lor. Ortodocşii şi
greco-catolicii au nevoie să se reconcilieze şi să găsească forme de convieţuire
reciproc acceptabile.
26. Deplângem ciocnirea din Ucraina care a provocat deja multe
victime, nenumărate răni locuitorilor paşnici şi a aruncat societatea într-o
gravă criză economică şi umanitară. Invităm toate părţile conflictului la
prudenţă, la solidaritate socială şi la acţiune pentru a construi pacea. Invităm
Bisericile noastre din Ucraina să lucreze pentru a ajunge la armonia socială, să
se abţine de la participarea la ciocnire şi să nu susţină o ulterioară
dezvoltare a conflictului.
27. Dorim ca schisma dintre credincioşii ortodocşi din Ucraina
să poată fi depăşită pe baza normelor canonice existente, ca toţi creştinii
ortodocşi din Ucraina să trăiască în pace şi în armonie, iar comunităţile
catolice din ţară să contribuie la asta, în aşa fel încât să arate tot mai mult
fraternitatea noastră creştină.
28. În lumea contemporană, multiformă şi totuşi unită de un
destin comun, catolicii şi ortodocşii sunt chemaţi să colaboreze frăţeşte în
anunţarea Veştii Bune a mântuirii, să mărturisească împreună demnitatea morală
şi libertatea autentică a persoanei, "pentru ca lumea să creadă" (In
17,21). Această lume, în care dispar progresiv pilaştri spirituali ai existenţei
umane, aşteaptă de la noi o puternică mărturie creştină în toate domeniile
vieţii personale şi sociale. De capacitatea noastră de a da împreună mărturie
despre Duhul adevărului în aceste timpuri dificile depinde în mare parte
viitorul omenirii.
29. În această curajoasă mărturie a adevărului lui Dumnezeu şi
a Veştii Bune mântuitoare să ne susţină Omul-Dumnezeu Isus Cristos, Domnul şi
Mântuitorul nostru, care ne fortifică spiritual cu promisiunea sa inefabilă: "Nu
te teme, turmă mică, pentru că i-a plăcut Tatălui vostru să vă dea împărăţia"
(Lc 12,32)! Cristos este izvor de bucurie şi de speranţă. Credinţa în El
transfigurează viaţa umană, o umple de semnificaţie. Despre asta s-au putut
convinge, prin experienţa lor, toţi cei cărora li se pot aplica aceste cuvinte
ale apostolului Petru: "Voi care odinioară nu eraţi popor, acum sunteţi poporul
lui Dumnezeu; voi, care nu aveaţi parte de îndurare, acum aţi obţinut îndurare"
(1Pt 2,10).
30. Plini de recunoştinţă pentru darul înţelegerii reciproce
exprimate în timpul întâlnirii noastre, privim cu speranţă la Preasfânta
Născătoare de Dumnezeu, invocând-o cu cuvintele acestei rugăciuni antice: "Sub
ocrotirea milostivirii tale ne refugiem, Sfântă Născătoare de Dumnezeu". Fie ca
Sfânta Fecioară Maria, cu mijlocirea sa, să încurajeze la fraternitate pe cei
care o venerează, pentru ca să fie reuniţi, la timpul stabilit de Dumnezeu, în
pace şi în armonie într-un singur popor al lui Dumnezeu, pentru gloria
Preasfintei şi nedespărţitei Treimi!
Francisc
episcop de Roma papă al Bisericii Catolice |
Chiril
patriarh de Moscova şi al întregii Rusii |
12 februarie 2016, Havana (Cuba
vineri, 12 februarie 2016
13.02.2016, Havana (Catholica) - Astăzi, 12 februarie 2016, într-o
zi însorită, Papa Francisc și Patriarhul Kiril s-au îmbrățișat și sărutat la
întâlnirea pe care au avut-o în aeroportul internațional din Havana. Întâlnirea
a avut loc departe de Europa și diviziunile ei, pe o insulă care este și
răscruce de drumuri și simbol. „Hermano, hermano, brother, brother, somos
hermanos (frate, frate, suntem frați)”, i-a spus Papa Francisc Patriarhului. „În
sfârșit!” La rândul său, Patriarhul a spus: „Acum lucrurile sunt mai ușoare.”
Iar Papa: „Este clar acum că aceasta este voința lui Dumnezeu”.
Cei doi lideri au discutat avându-i alături pe traducători, respectiv pe
Cardinalul Kurt Koch, președintele Consiliului Pontifical pentru Promovarea
Unității Creștinilor, și Mitropolitul Hilarion, „ministrul de externe” al
Bisericii Ortodoxe Ruse. La finalul întâlnirii, Papa și Patriarhul au semnat o
declarație comună, în prezența delegațiilor catolică și ortodoxă, după care au
rostit liber câteva cuvinte. „Am vorbit ca frați. Avem același Botez. Suntem
Episcopi. Am vorbit despre Bisericile noastre”, a spus Pontiful. „Am căzut de
acord că unitatea se face mergând împreună, alături.” Din Havana, Papa va pleca
mai departe spre Mexic (12-17 februarie), iar Patriarhul ortodox spre Paraguay
și Brazilia.
Redăm în continuare câteva dintre cele 30 de numere ale declarației
comune:
„Harul Domnului nostru Isus Cristos și iubirea lui Dumnezeu și împărtășirea
Duhului Sfânt să fie cu voi toți!” (2Cor 13,13).
1. Din voința lui Dumnezeu Tatăl, de la care vin toate darurile, în numele
Domnului nostru Isus Cristos și cu ajutorul Duhului Sfânt Mângâietorul, noi,
Papa Francisc și Kiril, Patriarh al Moscovei și al Întregii Rusii, ne-am
întâlnit astăzi în Havana. Îi aducem mulțumire lui Dumnezeu, glorificat în
Preasfânta Treime, pentru această întâlnire, prima din istorie.
Cu bucurie ne-am întâlnit ca frați în credința creștină care se întâlnesc
unul pe celălalt „să vorbească față la față” (2Ioan 1,12), de la inimă la inimă,
pentru a discuta despre relațiile reciproce dintre Biserici, despre problemele
cruciale ale credincioșilor noștri și despre viziunea asupra progresului
civilizației umane.
Persecuțiile asupra creștinilor
8. Privirea noastră trebuie să se îndrepte mai întâi spre acele regiuni ale
lumii în care creștinii sunt victime ale persecuției. În numeroase țări din
Orientul Mijlociu și din Africa de Nord familii, sate și orașe întregi ale
fraților și surorilor noastre în Cristos sunt complet exterminate. Bisericile
lor sunt în mod barbar devastate și jefuite, obiectele lor sacre profanate,
monumentele lor distruse. Cu durere aducem în atenție situația din Siria, Irak
și alte țări din Orientul Mijlociu, și exodul masiv al creștinilor din țara în
care credința noastră s-a răspândit pentru prima oară și în care aceștia au
trăit încă din timpurile Apostolilor, împreună cu alte comunități
religioase.
9. Facem apel la comunitatea internațională să acționeze cu urgență pentru a
preveni izgonirea pe mai departe a creștinilor din Orientul Mijlociu.
Ridicându-ne vocea în apărarea creștinilor persecutați, dorim să exprimăm
compasiunea noastră pentru suferința trăită de credincioșii altor tradiții
religioase care au fost de asemenea victime ale războiului civil, ale haosului
și violenței teroriste.
10. Mii de victime au căzut deja în violențele din Siria și Irak, alte multe
milioane de persoane rămânând fără locuință sau fără mijloace de subzistență.
Cerem comunității internaționale să caute să se pună capăt violenței și
terorismului și, în același timp, să contribuie prin dialog la o revenire rapidă
la pacea civilă. Trebuie să se asigure ajutor umanitar la scară largă pentru
populațiile afectate și pentru numeroșii refugiați care caută siguranța în
ținuturile învecinate.
Facem apel la cei a căror influență poate schimba destinul celor răpiți,
inclusiv al Mitropoliților de Alep, Paul și Ioan Ibrahim, care au fost ridicați
în aprilie 2013, pentru a face toate eforturile pentru a asigura eliberarea lor
neîntârziată.
Familia
19. Familia este centrul natural al vieții umane și al societății. Suntem
preocupați de criza prin care trece familia în numeroase țări. Ortodocșii și
catolicii împărtășesc aceeași concepție despre familie și suntem chemați să
spunem că ea este o cale de sfințenie, dând mărturie despre fidelitatea soților
în interacțiunile lor reciproce, despre deschiderea lor pentru procrearea și
creșterea copiilor, despre solidaritatea dintre generații și despre respectul
pentru cei slabi.
20. Familia se bazează pe căsătorie, un act de dăruire liberă și de iubire
fidelă între un bărbat și o femeie. Iubirea este cea care sigilează uniunea lor
și îi învață să se accepte unii pe alții ca dar. Căsătoria este o școală de
iubire și de fidelitate. Regretăm că alte forme de coabitare au înlocuit la un
anumit nivel această uniune, în timp ce conceptul, consacrat în tradiția
biblică, de paternitate și maternitate ca vocație distinctă pentru bărbat și
femeie în căsătorie este interzis din conștiința publică.
Prozelitismul
24. Ortodocșii și catolicii sunt uniți nu doar prin Tradiția comună a
Bisericii din primul mileniu, ci și prin misiunea de a predica Evanghelia lui
Cristos în lumea de astăzi. Această misiune cere respect reciproc pentru membrii
comunităților creștine și exclude orice formă de prozelitism.
Nu suntem competitori ci frați, și acest concept trebuie să călăuzească toate
acțiunile noastre reciproce, precum și pe cele orientate spre lumea dinafară. Îi
îndemnăm pe catolicii și pe ortodocșii din toate țările să învețe să trăiască
împreună în pace și iubire, și „să gândească la fel unii pentru alții” (Romani
15,5). În consecință, nu poate fi acceptată folosirea de mijloace neloiale
pentru a îndemna credincioșii să treacă de la o Biserică la cealaltă,
respingându-le libertatea religioasă și tradițiile lor. Suntem chemați să punem
în practică preceptul Apostolului Paul: „făcându-mi astfel o cinste din a
predica Evanghelia mai ales acolo unde nu fusese vestit numele lui Cristos, ca
să nu clădesc pe temelia altuia” (Romani 15,20).
Bisericile Greco-Catolice
25. Sperăm ca întâlnirea noastră să poată contribui de asemenea la
reconciliere oriunde există tensiuni între greco-catolici și ortodocși. Astăzi
este clar că metoda din trecut a „uniatismului”, înțeleasă ca unirea unei
comunități cu cealaltă, separând-o de Biserica sa, nu este calea pentru
restabilirea unității. Cu toate acestea, comunitățile eclesiale care au apărut
în aceste circumstanțe istorice au dreptul să existe și să întreprindă tot ceea
ce este necesar pentru a împlini nevoile spirituale ale credincioșilor lor,
căutând în același timp să trăiască în pace cu vecinii lor. Ortodocșii și
greco-catolicii au nevoie de reconciliere și și de forme reciproc acceptabile de
coexistență.
Cei doi lideri au discutat avându-i alături pe traducători, respectiv pe Cardinalul Kurt Koch, președintele Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, și Mitropolitul Hilarion, „ministrul de externe” al Bisericii Ortodoxe Ruse. La finalul întâlnirii, Papa și Patriarhul au semnat o declarație comună, în prezența delegațiilor catolică și ortodoxă, după care au rostit liber câteva cuvinte. „Am vorbit ca frați. Avem același Botez. Suntem Episcopi. Am vorbit despre Bisericile noastre”, a spus Pontiful. „Am căzut de acord că unitatea se face mergând împreună, alături.” Din Havana, Papa va pleca mai departe spre Mexic (12-17 februarie), iar Patriarhul ortodox spre Paraguay și Brazilia.
Redăm în continuare câteva dintre cele 30 de numere ale declarației comune:
„Harul Domnului nostru Isus Cristos și iubirea lui Dumnezeu și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți!” (2Cor 13,13).
1. Din voința lui Dumnezeu Tatăl, de la care vin toate darurile, în numele Domnului nostru Isus Cristos și cu ajutorul Duhului Sfânt Mângâietorul, noi, Papa Francisc și Kiril, Patriarh al Moscovei și al Întregii Rusii, ne-am întâlnit astăzi în Havana. Îi aducem mulțumire lui Dumnezeu, glorificat în Preasfânta Treime, pentru această întâlnire, prima din istorie.
Cu bucurie ne-am întâlnit ca frați în credința creștină care se întâlnesc unul pe celălalt „să vorbească față la față” (2Ioan 1,12), de la inimă la inimă, pentru a discuta despre relațiile reciproce dintre Biserici, despre problemele cruciale ale credincioșilor noștri și despre viziunea asupra progresului civilizației umane.
Persecuțiile asupra creștinilor
8. Privirea noastră trebuie să se îndrepte mai întâi spre acele regiuni ale lumii în care creștinii sunt victime ale persecuției. În numeroase țări din Orientul Mijlociu și din Africa de Nord familii, sate și orașe întregi ale fraților și surorilor noastre în Cristos sunt complet exterminate. Bisericile lor sunt în mod barbar devastate și jefuite, obiectele lor sacre profanate, monumentele lor distruse. Cu durere aducem în atenție situația din Siria, Irak și alte țări din Orientul Mijlociu, și exodul masiv al creștinilor din țara în care credința noastră s-a răspândit pentru prima oară și în care aceștia au trăit încă din timpurile Apostolilor, împreună cu alte comunități religioase.
9. Facem apel la comunitatea internațională să acționeze cu urgență pentru a preveni izgonirea pe mai departe a creștinilor din Orientul Mijlociu. Ridicându-ne vocea în apărarea creștinilor persecutați, dorim să exprimăm compasiunea noastră pentru suferința trăită de credincioșii altor tradiții religioase care au fost de asemenea victime ale războiului civil, ale haosului și violenței teroriste.
10. Mii de victime au căzut deja în violențele din Siria și Irak, alte multe milioane de persoane rămânând fără locuință sau fără mijloace de subzistență. Cerem comunității internaționale să caute să se pună capăt violenței și terorismului și, în același timp, să contribuie prin dialog la o revenire rapidă la pacea civilă. Trebuie să se asigure ajutor umanitar la scară largă pentru populațiile afectate și pentru numeroșii refugiați care caută siguranța în ținuturile învecinate.
Facem apel la cei a căror influență poate schimba destinul celor răpiți, inclusiv al Mitropoliților de Alep, Paul și Ioan Ibrahim, care au fost ridicați în aprilie 2013, pentru a face toate eforturile pentru a asigura eliberarea lor neîntârziată.
Familia
19. Familia este centrul natural al vieții umane și al societății. Suntem preocupați de criza prin care trece familia în numeroase țări. Ortodocșii și catolicii împărtășesc aceeași concepție despre familie și suntem chemați să spunem că ea este o cale de sfințenie, dând mărturie despre fidelitatea soților în interacțiunile lor reciproce, despre deschiderea lor pentru procrearea și creșterea copiilor, despre solidaritatea dintre generații și despre respectul pentru cei slabi.
20. Familia se bazează pe căsătorie, un act de dăruire liberă și de iubire fidelă între un bărbat și o femeie. Iubirea este cea care sigilează uniunea lor și îi învață să se accepte unii pe alții ca dar. Căsătoria este o școală de iubire și de fidelitate. Regretăm că alte forme de coabitare au înlocuit la un anumit nivel această uniune, în timp ce conceptul, consacrat în tradiția biblică, de paternitate și maternitate ca vocație distinctă pentru bărbat și femeie în căsătorie este interzis din conștiința publică.
Prozelitismul
24. Ortodocșii și catolicii sunt uniți nu doar prin Tradiția comună a Bisericii din primul mileniu, ci și prin misiunea de a predica Evanghelia lui Cristos în lumea de astăzi. Această misiune cere respect reciproc pentru membrii comunităților creștine și exclude orice formă de prozelitism.
Nu suntem competitori ci frați, și acest concept trebuie să călăuzească toate acțiunile noastre reciproce, precum și pe cele orientate spre lumea dinafară. Îi îndemnăm pe catolicii și pe ortodocșii din toate țările să învețe să trăiască împreună în pace și iubire, și „să gândească la fel unii pentru alții” (Romani 15,5). În consecință, nu poate fi acceptată folosirea de mijloace neloiale pentru a îndemna credincioșii să treacă de la o Biserică la cealaltă, respingându-le libertatea religioasă și tradițiile lor. Suntem chemați să punem în practică preceptul Apostolului Paul: „făcându-mi astfel o cinste din a predica Evanghelia mai ales acolo unde nu fusese vestit numele lui Cristos, ca să nu clădesc pe temelia altuia” (Romani 15,20).
Bisericile Greco-Catolice
25. Sperăm ca întâlnirea noastră să poată contribui de asemenea la reconciliere oriunde există tensiuni între greco-catolici și ortodocși. Astăzi este clar că metoda din trecut a „uniatismului”, înțeleasă ca unirea unei comunități cu cealaltă, separând-o de Biserica sa, nu este calea pentru restabilirea unității. Cu toate acestea, comunitățile eclesiale care au apărut în aceste circumstanțe istorice au dreptul să existe și să întreprindă tot ceea ce este necesar pentru a împlini nevoile spirituale ale credincioșilor lor, căutând în același timp să trăiască în pace cu vecinii lor. Ortodocșii și greco-catolicii au nevoie de reconciliere și și de forme reciproc acceptabile de coexistență.
sâmbătă, 19 decembrie 2015
vineri, 18 decembrie 2015
11 februarie 2016 XXIV-a Zi Mondială a Bolnavului
XXIV-a Zi Mondială a Bolnavului îmi oferă ocazia pentru a fi în mod deosebit
aproape de voi, dragi persoane bolnave, și
de cei care se îngrijesc de voi.
Pentru că această Zi va fi
celebrată în mod solemn în Țara
Sfântă, anul acesta propun să medităm relatarea
evanghelică a nunții
din Cana (In 2,1-11),
unde Isus a făcut prima sa minune prin intervenția
Mamei sale. Tema aleasă dinainte – A ne încrede în Isus milostiv ca Maria:
„Faceți
tot ce vă va spune” (In 2,5) – se înscrie foarte bine
și
în cadrul Jubileului Extraordinar al Milostivirii.
Celebrarea euharistică centrală
din această Zi va avea loc la 11 februarie 2016, comemorarea liturgică a Sfintei
Fecioare Maria de Lourdes, chiar la Nazaret, unde „Cuvântul s-a făcut trup
și
a locuit între noi” (In 1,14). La Nazaret, Isus a început misiunea sa
mântuitoare, aplicând sieși
cuvintele profetului Isaia, așa
cum ne prezintă evanghelistul Luca: „Duhul Domnului este asupra mea: pentru
aceasta m-a uns să duc săracilor vestea cea bună; m-a trimis să proclam celor
închiși
eliberarea și
celor orbi recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți;
să vestesc un an de îndurare al Domnului” (4,18-19).
Boala, mai
ales cea gravă, pune mereu în criză existența
umană și
aduce cu sine întrebări care sapă în profunzime. Primul moment poate
să fie uneori de răzvrătire: de ce mi s-a întâmplat
chiar mie? S-ar putea simți
disperați,
s-ar putea crede că totul este pierdut, că de acum
nimic nu mai are sens…În aceste situații,
credința
în Dumnezeu este, pe de o parte, pusă la încercare, dar în același
timp
revelează
toată potențialitatea
sa pozitivă.
Nu pentru că
credința
ar face să dispară boala, durerea, sau întrebările care derivă din ea; ci pentru
că oferă o cheie cu care putem descoperi sensul cel mai profund a ceea ce trăim;
o cheie care ne ajută să vedem cum boala poate să fie calea pentru a ajunge la o
apropiere mai strânsă de Isus, care merge alături de noi, împovărat de Cruce.
Și
această cheie ne-o
încredințează
Mama, Maria, expertă a acestei căi.
La nunta din Cana , Maria este femeia grijulie
care își
dă seama de o problemă foarte importantă pentru soți:
s-a terminat vinul, simbol al bucuriei sărbătorii. Maria
descoperă dificultatea, într-un anumit sens și-o
însușește
și,
cu discreție,
acționează
cu promptitudine. Nu rămâne să privească
și
cu atât mai puțin
întârzie
ca să exprime păreri, ci se adresează lui Isus și
îi prezintă problema așa
cum este: „Nu mai au vin”(In
2,3).
Și
când Isus îi spune că pentru El încă nu este momentul
să se reveleze (cf. v. 4), le spune servitorilor: „Faceți
tot ce vă va spune” (v. 5). Atunci Isus face minunea, transformând o mare
cantitate de apă în vin, un vin care apare imediat cel
mai bun de la toată sărbătoarea. Ce învățătură
putem scoate din misterul nunții
din Cana pentru Ziua Mondială a
Bolnavului?
Ospățul
de nuntă de la Cana este o icoană a Bisericii:
în centru este Isus milostiv care săvârșește
semnul;în jurul Lui sunt discipolii, primele roade ale
noii comunități;
și
aproape de Isus și
de discipolii săi este Maria, Mamă grijulie și
rugătoare. Maria participă la bucuria oamenilor obișnuiți
și
contribuie la creșterea
ei; mijlocește
la Fiul său pentru binele soților
și
al tuturor invitaților.
Și
Isus nu a refuzat cererea Mamei sale.
Câtă speranță
în acest eveniment pentru noi toți!
Avem o Mamă care are ochii vigilenți
și
buni, ca Fiul său; inima maternă și
plină de milostivire, ca El; mâinile care vor să ajute, ca mâinile lui Isus care
frângeau pâinea pentru cel căruia îi era foame, care atingeau bolnavii
și
îi vindecau. Asta ne umple de încredere și
ne face să ne deschidem la harul și
la milostivirea lui Cristos.
Mijlocirea Mariei ne face să
experimentăm mângâierea pentru care apostolul Paul îl binecuvântează pe
Dumnezeu: „Binecuvântat să fie Dumnezeu și
Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, Tatăl îndurărilor și
Dumnezeul oricărei mângâieri, care ne mângâie în orice necaz al nostru ca să
putem și
noi să-i mângâiem pe cei care se află în orice necaz cu mângâierea cu care noi
înșine
suntem mângâiați
de Dumnezeu. Căci după cum prisosesc pătimirile lui Cristos în noi, tot la fel
prin Cristos prisosește
și
mângâierea noastră” (2Cor
1,3-5). Maria este Mama „mângâiată”
care-i mângâie pe copiii săi.
La Cana se profilează trăsăturile distinctive ale lui Isus
și
ale misiunii sale: El este Cel care ajută pe cel care este în dificultate și
în nevoie. Și
de fapt în activitatea sa mesianică va vindeca pe mulți
de boli,infirmități
și
duhuri rele, va dărui orbilor vederea, celor săraci le va anunța
vestea bună (cf. Lc
7,21-22).
Șicererea
Mariei, în timpul ospățului
nupțial,
sugerată de Duhul Sfânt inimii sale materne, a făcut să se evidențieze
nu numai puterea mesianică a lui Isus, ci și
milostivirea sa.
În grija
Mariei se oglindește
duioșia
lui Dumnezeu. Și
aceeași
duioșie
se face prezentă în viața
atâtor persoane care se află alături de cei bolnavi și
știu
să le perceapă nevoile, chiar și
cele mai imperceptibile,pentru că privesc cu ochi plini
de iubire. De câte ori o mamă la căpătâiul copilului bolnav, sau un copil care se îngrijește
de părintele bătrân, sau un nepot care stă aproape de bunicul sau de bunica,
pune invocația
sa în mâinile Sfintei Fecioare Maria! Pentru cei dragi ai noștri
care suferă din cauza bolii cerem în primul rând
sănătatea;
Isus însuși
a manifestat prezența
Împărăției
lui Dumnezeu tocmai prin vindecări: „Mergeți
și
spuneți-i
lui Ioan ceea ce auziți
și
vedeți:
orbii văd, șchiopii
umblă, leproșii
sunt curățați
și
surzii ud,morții
învie, iar săracilor li se aduce vestea cea bună” (Mt
11,4-5).
Însă iubirea însuflețită
de credință
ne face să cerem pentru ei ceva mai mare decât sănătatea fizică: să cerem o
pace, o seninătate a vieții
care pornește
din inimă și
care este dar al lui Dumnezeu, rod al Duhului Sfânt pe care Tatăl nu-l refuză
niciodată celor care i-l cer cu încredere.În scena de la Cana, în afară de Isus
și
de Mama sa, sunt cei care sunt numiți
„servitori”, care primesc de la ea această indicație:
„Faceți
tot ce vă va spune” (In
2,5).
Desigur, minunea are loc prin
lucrarea lui Cristos; totuși,
El vrea să se folosească de ajutorul uman pentru a
săvârși
minunea. Ar fi putut să apară direct vinul în amfore.
Dar vrea să se bazeze pe colaborarea umană și
le cere servitorilor să le umple cu apă. Cat este de
prețios
și
plăcut lui Dumnezeu a fi servitori ai altora! Asta mai mult decât orice alt
lucru ne face asemenea lui Isus, care „nu venit pentru a fi slujit, ci pentru a
sluji” (Mc
10,45). Aceste personaje anonime din
Evanghelie ne învață
mult. Nu numai ascultă, dar ascultă cu generozitate: umplu amforele până
sus (cf. In
2,7). Se încred în Mamă și
fac imediat și
bine ceea ce li se cere, fără a se plânge, fără
calcule.
În această Zi Mondială a
Bolnavului putem să-i cerem lui Isus milostiv, prin mijlocirea Mariei, Mama sa
și
a noastră, ca să ne dea nouă tuturor această dispoziție
de slujire a celor nevoiași
și
în mod concret a fraților
noștri
și
a surorilor noștri
bolnavi. Uneori această slujire poate să fie
obositoare, apăsătoare, dar să fim siguri că Domnul nu va înceta să transforme
efortul nostru uman în ceva divin.
Și
noi putem fi mâini, brațe,inimi care-l ajută pe Dumnezeu să facă minunile sale, adesea
ascunse. Și
noi, sănătoși
sau bolnavi,putem oferi trudele și
suferințele
noastre ca pe acea apă care a umplut amforele la nunta din Cana și
a fost transformată în vinul cel mai bun. Cu ajutorul discret dat celui care
suferă, precum și
în boală, se ia pe umerii proprii crucea de fiecare zi și
se urmează Învățătorul
(cf. Lc
9,23); și
chiar dacă întâlnirea cu suferința
va fi mereu un mister, Isus ne ajută să-i dezvăluim
sensul.
Dacă vom ști
să urmăm glasul celei care ne spune și
nouă: „Faceți
tot ce vă va spune”, Isus va transforma mereu apa vieții
noastre în vin de calitate. Astfel această Zi Mondială a Bolnavului, celebrată
în mod solemn în Țara
Sfântă, va ajuta la realizarea urării pe care am exprimat-o în Bula de convocare
a Jubileului Extraordinar al Milostivirii: „Acest An Jubiliar trăit în
milostivire să poată favoriza întâlnirea cu aceste religii și
cu celelalte nobile tradiții
religioase; să ne facă mai deschiși
la dialog pentru a ne cunoaște
și
a ne înțelege
mai bine; să elimine orice formă de închidere și
de dispreț
și
să șteargă
orice formă de violență
și
de discriminare” (Misericordiae
vultus,
23).
Fiecare spital sau casă de îngrijire poate
să fie semn
vizibil
și
loc pentru a promova cultura întâlnirii și
a păcii, unde experiența
bolii și
a suferinței,
precum și
ajutorul profesional și
fratern, să contribuie la depășirea
oricărei limite și
oricărei dezbinări.
Sunt
exemplu în asta cele două surori canonizate în luna
mai: sfânta Maria Alfonsina Danil Ghattas și
sfânta Maria a lui Isus Răstignit Baouardy, ambele fiice ale Țării
Sfinte.
Prima a fost martoră de
blândețe
și
de unitate, oferind mărturie clară despre cât de
important este a ne face responsabilii unii de alții,
de a trăi unul în slujba altuia. A doua, femeie umilă și
neștiutoare
de carte, a fost docilă față
de Duhul Sfânt și
a devenit instrument de întâlnire cu lumea musulmană.
Tuturor celor care sunt în slujba bolnavilor
și
a suferinzilor le urez să fie însuflețiți
de spiritul Mariei, Mama Milostivirii. „Dulceața
privirii sale să ne însoțească
în acest An Sfânt, pentru ca toți
să putem redescoperi bucuria duioșiei
lui Dumnezeu” (ibidem,
24) și
s-o purtăm imprimată în inimile noastre și
în gesturile noastre. Să încredințăm
mijlocirii Fecioarei neliniștile
și
suferințele,
împreună cu bucuriile mângâierile, și
să îndreptăm către ea rugăciunea noastră, pentru ca să-și
îndrepte spre noi ochii săi cei milostivi, în special în momentele de durere,
și
să ne facă vrednici să contemplăm astăzi și
pentru totdeauna Fața
milostivirii, pe Fiul său Isus.
Însoțesc
această implorare pentru voi toți
cu Binecuvântarea mea Apostolică.
”Doamne ajută să-l mâncăm sănătoși!”
Sărbătoarea Sfântului
Ignatie Teoforul:
Tradiții la Ignatul porcului

click pe poza: FOTO (1)
Biserica ortodoxă si
greco-catoloca îl sărbătoreşte duminică, 20 decembrie, pe Sfântul Ignatie
Teoforul. Potrivit unor surse religioase, Sfântul Ignatie s-a născut în anul 35
și a sfârșit mucenicește la data de 20 decembrie în anul 107 d.Hr, în amfiteatrut
de la Roma, sfâșiat de fiare.
Documentele religioase ale vremii
menționează că Sfântul Ignatie ar fi fost sirian de origine, iar înainte de
convertirea sa la creștinism ar fi fost păgân și un persecutor aprig al
creștinilor. În traducere, numele de „Teoforul” înseamnă „purtător de
Dumnezeu”.
Despre Sfântul Sfinţit Mucenic Ignatie,
documentele religioase menționează că este un urmaş al apostolilor, că a fost
al doilea patriarh al Bisericii Antiohiei și ucenic al Sfântului
Evanghelist Ioan. Când împăratul Traian ( care a domnit între anii 98-107)a
trecut prin Antiohia, Sfântul Ignatie a fost adus la porunca acestuia și
cercetat îndelung pentru convigerile sale religioase. În zadar a încercat
împăratul Traian să-l convingă să renunțe la credinţa în Hristos. Din această
cauză, Sfântul a fost arestat alături de alți creștini, iar în timpul
persecuțiilor creștine de la Roma, Sfântul Ignatie a fost chinuit vreme
îndelungată. Documentele religioase ale vremii dovedesc că, în timpul
supliciului, credinciosul Ignatie a suportat cu demnitate chinurile. După ce
Ignatie a trecut și peste această piatră de încercare, împăratul s-a răzbunat
și l-a trimis legat la Roma, păzit de zece ostaşi, pe care Ignatie i-a numit
leoparzi. În final, împăratul a decis ca Sfântul Ignatie să fie aruncat în
cușca fiarelor în renumitul Amfiteatru de la Roma, pentru a fi mâncat de fiare.
Decizia împăratului nu l-a înspăimântat pe Sfânt, dimpotrivă. În drum spre
Roma, Sfântul s-a rugat în bisericile prin care trecea să fie mâncat de fiare.
Totodată, el a insistat în faţa unui grup de romani care voiau să obţină
achitarea lui de la autorităţile imperiului să nu intervină pentru salvarea lui
de la o moarte dramarică:”Lăsaţi-mă să fiu mâncare fiarelor, prin care pot
dobândi pe Dumnezeu. Sunt grâu al lui Dumnezeu şi sunt măcinat de dinţii
fiarelor, ca să fiu pâine curată a lui Hristos”. După tragedie, câţiva
creştini au adunat în taină rămăşiţele sale pământeşti din Amfiteatrul din Roma
şi le-au dus în Antiohia.
Tradiții populare în ziua de
Ignat
În calendarul popular, în ziua Sfântului
Ignatie se împlineşte ritualul Ignatul porcilor. Cuvântul Ignat provine din
latinescul Ignis, care înseamnă foc. În vremuri îndepărtate, ziua de Ignat era
una dintre cele mai importante sărbători solare.
Porcul de Crăciun este sacrificat în
ziua de 20 decembrie
În calendarul popular, la 20 decembrie se
împlineşte ritualul Ignatul porcilor și grăsunul de Crăciun este sacrificat în
această zi. Din bătrâni se spune că sacrificarea porcului trebuie să se
împlinească în ziua destinată Ignatului- pe 20 decembrie. Când acest obicei nu
este respectat la această dată, animalul începe să slăbească și se
îmbolnăvește.
Cine trebuie să participe la ignatul
porcului
Prin tradiție, sacrificarea porcului se
împlinește în numeroase zone din țară și la ritualul de Ignat participă rudele
şi prietenii familiei care taie porc pentru Crăciun. În această privință,
există și unele restricții care susțin că la sacrificiul porcului nu trebuie să
asiste persoanele foarte miloase, pentru că atunci carnea acestuia nu va fi
gustoasă.
În ziua de Ignat, gospodina începe
pregătirile pentru ritual
În ziua de Ignat, gospodina se scoală de
dimineaţă şi începe pregătirile pentru sacrificarea porcului în gospodăria sa,
după o veche tradiție, în anumite condiții în spațiu și în timp.
Mai întâi, gospodina purifică locul unde are
loc sacrificarea porcului prin tămâierea și prin stropirea acelui spațiu cu apă
neîncepută. De asemenea, sacrificarea porcului se împlinește în anumite ore ale
zilei: după răsăritul soarelui sau înainte de apus, atunci când
soarele străluceşte pe cer.
De Ignat, oamenii trebuie să vadă sânge
În tradiţia populară se crede că oamenii
trebuie vadă sânge în ziua de Ignat; în acest fel, participanții la ritual
vor fi feriţi de boli în Noul An.
Mai mult, în unele localităţi, copiii care
participă la ritual sunt urcaţi pe pântecul porcului și li se face semnul
crucii pe frunte cu sângele animalului sacrificat. Obiceiul este respectat mai
ales în mediul rural și se crede că acei copii vor fi rumeni în obraji şi
vor fi ocoliți de efectele deochiului pe parcursul noului an.
De ce este bine ca porcul sacrificat să
aibă culoarea neagră
Ținând seama de tradiția populară, unii
etnologi susțin că sacrificarea porcului de culoare neagră are o
semnificație aparte. Carnea acestui porc, tăiat la Ignat, are
efecte vindecătoare pentru persoanele suferinde de o boală ciudată numită
în popor ”Spurcatul”. În mediul rural, această afecțiune stârneşte mare teamă
pentru că boala se manifestă printr-o durere care “se mută” în tot corpul.
Remedii populare preparate din sângele
porcului negru
În medicina populară se spune că sângele
porcului negru amestecat cu făină, reprezintă un leac sigur pentru bolile
grave. Când sângele porcului negru este amestecat cu mei se lasă să se usuce.
Cu acest “leac”se afumă copiii pentru a fi vindecați de guturai, de frică
şi de alte boli ale copilăriei. Totodată, etnologii semnalează că în
tradiţia populară şi untura adunată de la porcul negru este bună
pentru descântece şi pentru îndepărtarea relelor.
De asemenea, în popor se crede că persoanele
care asistă la ignatul porcului negru trebuie să vadă sânge, pentru a fi ferite
de boli în Noul An.
Stăpânul casei împlinește ritualul
înjunghierii porcului
Ritualul înjunghierii animalului este împlinit
de bărbatul care se îngrijeşte de gospodărie. În multe sate din Oltenia
și Muntenia, înainte de a fi înjunghiat, porcul este stropit cu agheasmă şi
este aşezat cu capul spre răsărit. După aceea, persoana care-l taie îi
face semnul crucii pe ceafă cu cuţitul.
La ignatul porcului se respectă anumite etape
După ce a fost înjunghiat, animalul este
spălat, pârlit şi frecat cu sare. În etapa următoare a ritualului,
porcul se înveleşte cu o pătură. Atunci, copiii cei mici din familia care a
sacrificat porcul se urcă pe pântecul acestuia şi se veselesc, pentru ca acesta
să fie mâncat cu poftă.
O etapă gustoasă a ritualului: „Pomana
porcului”
După sacrificare, ritualul Ignatului se
continuă cu "Pomana porcului". Cu acest prilej, bucatele de
carne proaspătă sunt prăjite în untură şi din ”pomană” se hrănesc toţi
cei prezenţi la ceremonie.
Bășica porcului, ”clopoțelul” bucuriei
în casa gospodarului
În ziua ignatulu, băşica sacrificatului joacă
și ea un rol în viața gospodarului care taie porcul. În bășica acestuia
se pun boabe, apoi aceasta se lasă să se usuce. Când s-a
uscat foarte bine, băşica porcului se scutură precum un clopoţel. Dacă boabele
fac mult zgomot înseamnă că familia care a sacrificat porcul va avea parte de
veselie şi de numeroase bucurii.
Într-o altă etapă în ritualul ignatului, după ce băşica porcului a fost pusă la uscat, grăsunului i se taie coada şi urechile, iar în unele zone geografice acestea sunt consumate de copiii din familia care a tăiat porcul.
Într-o altă etapă în ritualul ignatului, după ce băşica porcului a fost pusă la uscat, grăsunului i se taie coada şi urechile, iar în unele zone geografice acestea sunt consumate de copiii din familia care a tăiat porcul.
Coada și urechile sacrificatului
simbolizează sfârșitul Postului Crăciunului
În ritualul ignatului, grăsunului i se
taie coada şi urechile, iar în unele zone geografice acestea sunt consumate de
copiii din familia care a tăiat porcul. Acest moment simbolizează sfârșitul
Postului Crăciunului.
Obiceiuri
urmate de urarea:
”Doamne
ajută să-l mâncăm sănătoși!”.
Gospodarul face semnul crucii cu cuțitul pe
fruntea sacrificatului și spune :” Doamne ajută, să-l mâncăm sănătoși!”
După acest moment, gospodina casei are misiunea să tranşeze carnea pe
categorii, să taie capul și picioarele porcului, ingredient pentru piftia de
Anul Nou.
Abonați-vă la:
Postări
(
Atom
)